8. Karl Adam
Ο Γερμανός Karl Adam συγκαταλέγεται στους γίγαντες και τους σημαντικότερους καινοτόμους του αθλήματός μας, παρόλο που, παραδόξως, δεν αγωνίστηκε ποτέ ως κωπηλάτης. Ο Adam ήταν πυγμάχος και σφυροβόλος, ο οποίος κέρδιζε τα προς το ζην διδάσκοντας μαθηματικά(α), φυσική και γυμναστική στο λύκειο του Ratzeburg. Έχοντας ενδιαφερθεί αργά για την κωπηλασία, ίδρυσε τον κωπηλατικό σύλλογο στο Ράτζεμπεργκ και υπηρέτησε ως προπονητής κωπηλασίας με τη γερμανική Ολυμπιακή ομάδα στους Αγώνες του 1956. Όπως αποδείχθηκε, ήταν μια σημαντική στιγμή, όχι μόνο για τον Άνταμ, αλλά και για την ίδια την κωπηλασία. Από το "How they row in Ratzeburg", Sports Illustrated (1963):
"Αναστατωμένος από τη γερμανική πανωλεθρία, επέστρεψε στο Ράτζεμπουργκ γεμάτος επαναστατικές ιδέες για να βελτιώσει τα πράγματα. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα ο Άνταμ έβαλε τους επίδοξους κωπηλάτες του σε ένα επίπονο πρόγραμμα γυμναστικής, τρεξίματος και άρσης βαρών. (Τα γερμανικά πληρώματα δεν προπονούνται ποτέ το χειμώνα σε δεξαμενές, όπως κάνουν πολλοί Αμερικανοί.) Την άνοιξη και το καλοκαίρι κωπηλατούσαν -αλλά μόνο πού και πού στα μεγάλα σκάφη. Καθώς ήταν δύσκολο να συγκεντρώσουν οκτώ άνδρες ταυτόχρονα, εξασκούνταν γενικά σε skif. Στις ελαφριές, εξαιρετικά στενές βάρκες, συλλογίστηκε ο δρ Άνταμ, οι κωπηλάτες αποκτούν καλύτερη αίσθηση του νερού. Εξάλλου, είναι ευκολότερο για τον προπονητή να διαπιστώσει ποιοι είναι οι ισχυρότεροι κωπηλάτες, απλά και μόνο βάζοντάς τους σε αγώνες μεταξύ τους".
Η εκτίμησή του για την "αίσθηση της βάρκας" απηχούσε εκείνη του Steve Fairbairn, και η προσοχή του στη λεπτομέρεια και η καινοτόμος προσέγγισή του στην προπόνηση βοήθησαν γρήγορα να γίνει η Γερμανία μια κωπηλατική δύναμη. Και πάλι, παραθέτοντας το Sports Illustrated:
"Ο προπονητής του Ratzeburg βρήκε επίσης, με πειραματισμούς, ένα είδος μαγικού αριθμού για την εφαρμογή αυτού του συστήματος για να οδηγήσει τους κωπηλάτες του σε κατάσταση καλύτερης απόδοσης στα 2.000 μέτρα - την απόσταση των Ολυμπιακών και διεθνών πρωταθλημάτων για τα οκταμελή πληρώματα.
Ο μαγικός αριθμός βρίσκεται κάπου μεταξύ 500 και 600 μέτρων. Μετά από πέντε ημέρες σε σκιφ, ο Άνταμ παίρνει τους οκτώ καλύτερους κωπηλάτες του, τους δίνει μεγάλα κουπιά στη θέση των κωπηλατών τους και τους βάζει σε ένα σκάφος. Από μια αγωνιστική εκκίνηση, τους βάζει να τραβήξουν όσο πιο γρήγορα μπορούν για τη μαγική απόσταση. Στη συνέχεια, κωπηλατούν πίσω στο σημείο εκκίνησης, κωπηλατώντας με το ένα χέρι και συζητώντας μαζί, αν το επιθυμούν. Φτάνοντας στην αφετηρία, οδηγούν και πάλι την πορεία. Το κάνουν αυτό έξι έως οκτώ φορές, προσπαθώντας σκληρά να φτάσουν στη γραμμή τερματισμού σε ακριβώς τον ίδιο αριθμό δευτερολέπτων (πάνω-κάτω μισό δευτερόλεπτο) κάθε φορά που κωπηλατούν. Αν μπορούν να το κάνουν αυτό, ας πούμε οκτώ φορές μέσα σε ένα απόγευμα, αιτιολογεί ο δρ Άνταμ, μπορούν να κωπηλατήσουν 2.000 μέτρα σε αγώνες με το εξαιρετικά υψηλό, εξαιρετικά ομαλό τέμπο που έχει κατασταλάξει ο προπονητής τους ως απαραίτητο για την αποθάρρυνση όλων των αντιπάλων".
Ναι, ουσιαστικά εφηύρε την προπόνηση 6x500μ. που αποτελεί πλέον πρότυπο πρόβλεψης για τις επιδόσεις στα 2.000 μέτρα. Επίσης, αν είστε εξοικειωμένοι με τον όρο "γερμανική" (ή, πιο συνηθισμένα στις ΗΠΑ, "κουβάς" ή "tandem") ρυθμισή στην οκτάκωπο - αρχικά αναφερόταν ως "Ratzeburg rig". Όπως σίγουρα γνωρίζουν οι αναγνώστες μας, ο σκοπός αυτής της εξέδρας ήταν να εξαλειφθεί το λεγόμενο "κούνημα" από τις ανταγωνιστικές δυνάμεις των αριστερών και δεξιών κουπιών. (Θυμηθείτε - ο Αδάμ έβγαζε τα προς το ζην διδάσκοντας μαθηματικά και φυσική).
Μπορείτε να παρακολουθήσετε τη γερμανική οκτάκωπο, με την εξέδρα Ratzeburg, να κερδίζει το χρυσό μετάλλιο στους Αγώνες της Ρώμης (με τον χαρακτηριστικό πολύ υψηλό ρυθμό κρούσης) στο παραπάνω βίντεο, ξεκινώντας από το 2:33. Για τους γερμανόφωνους (ή τουλάχιστον αναγνώστες) στο κοινό, υπάρχει μια ιστοσελίδα, "Karl Adam: Vater des Deutschlandachters", με περαιτέρω ιστορικό και φωτογραφίες, εδώ.
Από το https://www.rowingrelated.com/2018/04/the-30-best-rowing-coaches-of-all-time-the-top-10.html
https://www.facebook.com/goldachter/
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου